Til forsiden 
		logo: Peter Mannello Til forsiden  
maj 2004
juni 2004
juli 2004
august 2004
september 2004
oktober 2004

Brandalarmens Blog

21.9.04

Foredrag med Søren Smidt

Projektet havde inviteret til foredrag i går aftes:
"Iagttagelse og Fortælling" med Søren Smidt.

Søren Smidt er vores forsker på projektet, og han har skrevet en del bøger. Blandt andet "Iagttagelse og fortælling - pædagogiske iagttagelser og beskrivelse af børn". Denne iagttagelsesmåde er een af dem, vi bruger i arbejdet med projektet, og mange af de ansatte i de deltagende daginstitutioner og dagpleje var kommet for at høre om den fra "hestens egen mule".


Her er nogle af mine notater fra aftenen:

De vigtigste ting man vil sige om sin pædagogiske praksis skal egentlig altid kunne beskrives ved en fortælling.

Fortællinger kan bruges som dokumentation.

Tit bruger vi ord og begreber, som ikke er nærmere definerede og som har mange betydninger. Det gør det svært at vide, hvad vi taler om.

Med fortællinger kan man lave beskrivelser som både er komplekse, mangfoldige - og præcise.

Fortællinger kalder på fortællinger. Når man hører en fortælling kommer man selv i tanke om noget.

Iagttagelser er godt - også fordi det er godt for børn at blive set af de voksne

Man kan kun lave iagttagelser, når man er fuldt og helt til stede.

Denne måde at iagttage på adskiller sig fra traditionelle observationsmetoder ved
- Ikke at dele barnet op i forskellige udviklingsområder - men betragte barnet som et helt menneske
- Ikke at betragte barnet isoleret - men som én i relation med andre
- Ikke at være statisk orienteret - men procesorienteret
- Ikke at have objektivitet som ideal - men anerkende subjektivitet

I kan bruge iagttagelser og fortællinger til mere end arbejdet med Brandalarmsprojetet:
I kan blive klogere på børnene - på jer selv - og på relationerne
I kan blive klogere på institutionens praksis, faglige ståsted - og dermed mulige udvikling
I kan fortælle forældre om det
I kan fortælle andre om det

Et eksempel fra bogen:
I en vuggestue er 2½ årige Pia ved at spise frokost:
Pia sidder ved bordet med mad på sin tallerken. Hun er ikke sulten og har svært ved at spise op. Pædagogen siger: "Spis din mad." Pia stikker fingrene i maden og slikker på dem. Pædagogen irettesætter hende: "Du må ikke spise med fingrene, brug din gaffel." Pia smider gaflen på gulvet, men pædagogen samler den op og giver den til Pia. Mens pædagogen taler til et andet barn gemmer Pia gaflen under sin tallerken, og da den voksne igen ser op siger Pia: "Gaflen er væk. Den er gået!"

Sådan en fortælling kan sætte gang i mange tanker. En af dem kunne være, at pædagogen og Pia vil to forskellige ting. Og at de begge arbejder på at få det, som de gerne vil have. Pædagogen, som gerne vil have at Pia (lige som de andre børn ved bordet?) spiser sin mad pænt og ordentligt. Og Pia, som altså ikke er sulten mere og helst - som gaflen - vil forlade bordet hurtigst muligt.

Hilsen Lotte

0 Kommentarer:

 

<< tilbage

tegning: Kamilla